Dinsdag 16 april 2024 gaf Lisette le Blanc een lezing over Max Beckmann, waarbij ze niet alleen mooie plaatjes liet zien, maar vooral ook veel achtergrond informatie over zijn leven en drijfveren.

Max Beckmann (1884-1950) stopt zijn schilderijen barstensvol beelden en betekenissen, die niet direct te ontrafelen zijn; een bijzondere beeldtaal, die hij ontwikkelt op basis van talloze bronnen (literatuur, religie, mythologie) en eigen observaties. Zijn schilderijen zijn geladen, intellectueel, spiritueel.

Maar net zo goed is de in Duitsland geboren Beckmann een mondaine ‘man van de wereld’ die in zijn werk de invloeden van de moderne tijd verwerkt. Hij dompelt zich onder in eigentijdse vormen van amusement: de magische wereld van theater, circus en cinema zijn belangrijke impulsen. Technologische ontwikkelingen in de film bieden letterlijk nieuwe perspectieven; ontwikkelingen die hij op de voet volgt, en herkenbaar zijn in de wijze waarop Beckmann zelf naar de wereld gaat kijken. Fragmenten uit enkele invloedrijke producties uit deze tijd zijn in Universum Max Beckmann te zien.

Foto’s Ans Simmelink